2016. ápr 13.

Camp tipp #1

írta: Jin_Ke (Fotelkommandó)

Kempingezzünk a Szentendrei-szigeten

harmadik.jpgMár bőven van annyira jó idő, hogy kiszakadjunk egy kicsit a városból és a természet felé vegyük az irányt. Esetleg elutazzunk egy-két napra a barátokkal, vagy a kisebb-nagyobb családdal. Kétségtelen, hogy egy két napos kirándulásra is ki lehet dobni vagyonokat az ablakon, de szerencsére nem muszáj. Mi sem szoktunk, szeretjük a low budget megoldásokat. Mai tippünkhöz nem kell más, csak egy autó, vagy motor, egy használható kempingfelszerelés és persze annyi étel és ital amennyi fedezi a napi szükségleteinket.

Kemping Kisorosziban

Kisoroszi a Szentendrei-szigeten található, Budapest határától 30km-re. Csendes, nyugodt kis község körülbelül 1000 lakossal. A sziget bármelyik partján csodálatos kilátás fogad minket, és a partszakaszok is rendezettek. A sziget csücske tökéletes helyszín egy kis tavaszi kikapcsolódásra. Ha többnaposra tervezzük a megérdemelt kirándulásunkat akkor két opció közül választhatunk. Letáborozunk a Kisoroszi kempingben, vagy szabadon választott területen vadkempingezünk. Jobban belegondolva, egyik kijelentés sem egyértelmű, ugyanis a Kisoroszi kemping csak annyiban különbözik a sziget többi részétől, hogy sorompóval van leválasztva és van benne egy vizesblokk egy félig pottyantós wc-vel. Tehát bizonyos értelemben vadnak tekinthetjük. Ha viszont a szó hétköznapi értelmében szeretnénk vadkempingezni, azt sem tehetjük akárhol, mert vannak olyan részek a parton, ahol azt tábla tiltja, illetve a legtöbb helyre nem mehetünk be autóval. Mi abszolút vadkemping pártiak vagyunk, ezért most is ezt választottuk, de a tájékozottság kedvéért a "rendes" kempinget is körbejártuk.

A Kisoroszi kemping

Legfőbb érdeme, hogy a kemping területén van a sziget kétségtelenül legszebb partszakasza, ahol megfelelő vízállás esetén egy gyönyörű homokos part is előbukkan. Autóval ide sem tudunk behajtani, maximum arra az időre, amíg bevontatunk egy lakókocsit. A sátrakat, felszereléseket kézikocsival húzhatjuk be a számunkra szimpatikus helyre. A terület nincs felparcellázva, elvileg bárhol sátrat verhetünk, ahol erre alkalmas területet találunk. A bejáratnál a parkolás ingyenes. A kemping zsúfoltságáról nem tudok nyilatkozni, mert jelenleg zárva tart és csak 05.01-én nyit majd ki. A környéken élők szerint egy éjszakát gond nélkül eltölthetünk a kemping területén a hivatalos nyitvatartási időszakon kívül is, de mivel mi ketten voltunk és csak én terveztem sátorban aludni, ezért végül nem a kemping területén táboroztunk le. A belépő ára legutolsó információk szerint 1500 forint / sátor, illetve lakókocsihely.

Vadkemping Kisorosziban

Sokan úgy gondolják, hogy Magyarország területén tiltott a vadkempingezés. Ez téves információ, semmilyen jogszabály nem tiltja. Egyetlen erre vonatkozó időszabályozás van csupán, amit érdemes megjegyeznünk és szem előtt tartanunk. Vadkempingezés alkalmával nem tartózkodhatunk több napot ugyanazon a helyen, 24 óra elteltével tovább kell állnunk. Ha mégis több napot szeretnénk vadon tölteni, akkor a földtulajdonostól kell engedélyt kérnünk.

Soha ne hagyjunk szemetet magunk után, ne vágjunk ki és csonkítsunk meg élő fákat és ne hangoskodjunk. Viselkedjünk kultúráltan és élvezzük a természet nyújtotta lehetőségeket

Kisoroszi területén egyébként sem zargatják a vadkempingezőket, sőt szívesen látott vendégek. Mi csak egyetlen dologban csaltunk, ugyanis autóval itt sem lehet tábort verni. Ha nincs más lehetőségünk, mert az autónk van kialakítva kempingezésre, akkor mindenképpen olyan helyet keressünk, ahol nem kell sem a növényzetben, sem a partban kárt tennünk a lejutáshoz. Előbb mindig nézzük meg hol szeretnénk letáborozni és egyenesen oda álljunk. Ellenkező esetben ott fogunk kóborolni az autóval és tönkretesszük a talajt, vagy megzavarjuk a többi kempingezőt. Véleményem szerint autóval történő megállásra leginkább csak "szezonon" kívül van esélyünk.

De miért válasszuk a vadkempinget, a fizetős helyett? Mindenki ott aludjon, ahol kényelmesen és biztonságban érzi magát. Mi azért szeretjük a vadkempinget, mert csendes. Mi is azok vagyunk, nem zavarunk másokat és mások sem zavarnak minket. Szeretjük a természetet és óvjuk is. Nem hagyunk szemetet, nem vágunk ki és csonkítunk meg élő fákat, és nem riogatjuk feleslegesen a vadállományt sem. A vadkemping a természetet kedvelő és a nevétől eltérően kulturált embereknek való. Akik nem tartják be a vadkempingezés alapvető szabályait, azokat általában a többi kempingező el is zavarja, ha van rá lehetősége. A szabályok betartásával azonban minden vadonban töltött éjszaka felejthetetlen élmény. A víz csobogására és a tücskök ciripelésére aludhatsz el és a madarak csicsergésére ébredhetsz. Nincs hangosan zenét bömböltető és részegen ordítozó szomszéd, csak a természet, a ropogó tűz hangja és sült hús, vagy szalonna illata. Számomra ezek az érvek támadhatatlanok :)

És hogy mit vigyetek magatokkal?

• Sátor
  • Igény szerint kempingasztal
  • Elsősegélycsomag
  • Zseblámpa, vagy fejlámpa

Aki csak azért tart a vadkempingezéstől, mert fél attól, hogy megtámadja egy vadállat, az megnyugodhat. A vadonban nagyobb biztonságban vagyunk, mint a városban. Magyarországon nincs olyan vad, amelyik kempingezőkre támadna, a felkapottabb helyeken pedig egyébként sem jellemző a sűrű vadállomány. Legrosszabb esetben vaddisznókkal és kóbor kutyákkal találkozhatunk, de az esetek többségében ők sokkal hamarabb elfutnak ijedtségükben, minthogy bármi történhetne. Azért itthon sem árt a megmaradt ételeket a táborhelytől távolabb elhelyezni, lehetőség szerint egy fára lógatva.